Skočiť na hlavný obsah

Ako politická filantropia deformuje demokraciu 2.

Mecenáši

Z mečiarovských, dzurindovských aj ficovských čias sme sa už poučili, že keď v pozadí politických strán stoja výrazní mecenáši, máme sa obávať. Sponzori za "pomoc" niečo chcú a stopa tohto chcenia sa po čase prejaví aj vo verejných tendroch. Závisí len od amorálnosti politikov a mecenášov, ako “natvrdo” to bude.

Máme už bohatú plejádu dokladov, ako mecenášstvo prebieha v praxi: komunikáciu ministrov a oligarchov (gorilý byt); telefonáty najvyšších vládnych predstiteľov (alternatívne vláčiky); dosadzovanie a posluhovanie úradníkov (fond národného majetku, agentúry, štátne úrady), policajných riaditeľov (Bödörovci), generálnych prokurátorov (Kočner-Trnka) alebo sudcov (opičky). Vo výsledku sú z toho tendre nadrzo (nástenky), plíživé “úverovania” (banky) alebo sofistikovanejšie "prenájmy" (mýto) atď.

Skrátka 30 rokov skúseností s oligarchickým dobýjaním štátu už zanechalo jasné dôkazy, ako je systém politického sponzoringu v rozpore s vôľou ľudu. Odpoveďou je, že veľká väčšina bežných voličov očakáva zásadnú zmenu spôsobu vládnutia. A mnohí už rovno zmenu celého systému. Rozdiel medzi tými prvými a tými druhými je len v tom, že tí prví ešte veria, že môžu prísť osvietení mecenáši s čistými úmyslami a bude dobre.

Filantropi

Nová vlna bohatých oligarchov investovala, aby zasa raz presvedčila voličov, že majú veriť. Prostredníctvom veľkých peňazí chcú celej spoločnosti vpečatiť práve svoje vízie budúcnosti, ale odmietajú pre seba názov oligarchovia (pôvodný grécky význam: úzka skupina bohatých, ktorá vládne). Naopak, ľudí marketingovo presvedčajú, že ich milujú. Že sú filantropi (milujúci ľudí).

Aj filantropi skupujú médiá. Aj filantropi vkladajú veľké peniaze do kampaní. Aj filantropi sponzorujú rôzne strany naraz (zrejme pre istotu). Ba dokonca viac: Vo veľkom sponzorujú aj mimovládny sektor (ktorý je politicky činný). Tiež osvetu na školách, angažovaných umelcov, miestny i globálny aktivizmus, či iniciatívy osobností. Hoci s pozlátkom charity, to všetko s čoraz väčším presahom do politických kampaní. Tak v čom je rozdiel medzi starým oligarchom a novým filantropom?

Rozdiel je vraj v motivácii. Filantropi ju majú na rozdiel od oligarchov nezištnú. Oni vraj len pomáhajú podporovať “dobré” iniciatívy a nič za to neočakávajú. Ľudia to vraj len nechápu.

A keď sme pozorní, medzi riadkami existuje ešte jeden rozdiel. Filantropi sú svojimi médiami a prívržencami vykresľovaní ako osvietenejší, než bežní občania. Podľa marketingu majú vďaka svojim podnikateľským úspechom, ktorými zveľadili svoj majetok práve tak ako morálny charakter a životnú múdrosť, vraj najlepšie predstavy, ako a kam sa má ľud viesť. Ba majú priam morálnu povinnosť takéto vedenie presadiť. Svojimi peniazmi.

Selektívne peniaze

V skutočnosti, aj keby filantropi za svoju podporu naozaj nezištne nič neočakávali, výsledkom selektívneho vplyvu ich peňazí bude aj tak deformácia demokracie. Ak totiž podporujú iba to, čo preferujú, potom v konečnom dôsledku zvyšujú váhu svojej voľby na úkor voľby ostaných. Čím viac prilejú peňazí do politiky, tým viac prelievajú váhy z preferencií ostatných voličov na preferencie svoje.

Filantropická utópia

Len si predstavme filantropickú utópiu v praxi. Že by sa nám oligarchov so zištnou motiváciou podarilo slušne vykántriť a splnila by sa nám očakávaná zmena - zostali by len osvietení nezištní filantropi. Len to dotiahnime v predstavách do konca.

Filantropi by svojimi veľkými peniazmi naďalej nafukovali tie politické kampane, ktoré oni preferujú. Ako by vyzeral mediálny informačný priestor, na základe ktorého sa majú voliči slobodne rozhodovať? Mimochodom v mienkotvorných médiách, ktoré filantropi nezištne nakúpili. Nuž, nie je ťažké si domyslieť. Informačný priestor by jednoducho obsadili filantropické kampane. Tie nefilantropické by boli jednoducho vytlačené na okraj. Bez reálneho vplyvu.

Záver

Ako sa potom budú v tejto ružovej budúcnosti slobodne rozhodovať voliči? Naozaj môžu byť voľby slobodné ak sa voliči rozhodujú na základe selektívnych informácií?

Nie, nemôžu. Preto filantropia deformuje demokraciu bez ohľadu na ne/zištnosť motivácie mecenášov. A čím viac kapitálu v politike, tým menej demokracie. Naopak, tým viac je demokracia len marketingovou zásterkou pre vládu bohatých - oligarchiu.

Presne toto dnes vychádza z vedeckých výskumov. Pozrime sa na ne.